Di dalam kitab ini, beliau menjelaskan pendapat para Ulamak mazhab secara ringkas. Antaranya berkaitan hukum Haid. Beliau mengatakan pada permulaan bab Haid.
اتفق الأئمة على ان فرض الصلاة ساقط على الحائض مدة حيضها ، وأنه لا يجب عليها قضاؤه ، على أنه يحرم عليها الطواف بالبيت و اللبث فى المسجد ، وعلى انه يحرم و طؤها حتى ينقطع حيضها
"Para Imam Mazhab yang empat ITTIFAQ (sepakat) bahawa terputus kewajiban solat ke atas wanita yang HAID selama tempoh masa Haidnya dan tidak wajib baginya untuk mengantikan (Qada') solat. Demikian juga diharamkan ke atasnya melakukan Tawaf, BERDIAM (MENETAP) DI DALAM MASJID dan wathi' sehingga putus tempoh Haidnya (selesai tempoh Haid)."
_______________
Rujukan.
Rahmah Al-Ummah : 30.
No comments:
Post a Comment