SELAMAT DATANG!

SELAMAT DATANG!

Saturday, April 5, 2014

MEMBACA DOA SEBELUM SALAM

Di antara perkara SUNAT di dalam Fiqh Sifat Solat Nabi ialah membaca du'a sebelum memberi salam. Kita akui ini jarang didedahkan kepada khalayak umum dan kurang diamalkan oleh sesetengah daripada kita. Mari saya kongsikan sedikit ilmu yang ada berkaitan isu membaca du'a sebelum salam.

Sepakat para Ulamak mazhab; Syafi'iyyah, Malikiyyah, Hanabilah dan Hanafiyyah bahawa sunat bagi orang yang solat berdu'a ketika Duduk Tasyahhud Akhir selepas membaca Selawat ke atas Nabi.

1. Hanafiyyah
Disunatkan berdu'a dengan sesuatu du'a yang sama dengan lafaz di dalam Al-Qur'an seperti "Rabbana laa tuzigh qulubana..." atau sama dengan lafaz di dalam hadis seperti, "Allamumma inni zholamtu nafsi...". Tidak harus berdu'a dengan sesuatu du'a yang sama dengan kalam manusia seperti "Allahumma zaujani fulanah"

2. Malikiyyah
Disunatkan berdu'a ketika duduk tasyahhud akhir selepas mengucapkan selawat ke atas Nabi dengan sesuatu du'a apapun daripada kebaikan dunia dan akhirat. Namun yang lebih afdhal berdu'a dengan du'a yang warid.

3. Syafi'iyyah
Disunatkan berdu'a selepas mengucapkan selawat ke atas Nabi dan sebelum memberi salam dengan sesuatu du'a apapun untuk kebaikan dunia dan agama. Tidak harus berdu'a dengan sesuatu yang diharamkan, atau perkara yang mustahil untuk dicapai atau berdu'a dengan ta'liq. Batal solat sekirang berdu'a dengan perkara yang demikian. Dan yang afdhal adalah berdu'a dengan du'a yang ma'thur daripada Nabi.

4. Hanabilah
Disunatkan bagi orang yang solat berdu'a selepas mengucapkan selawat ke atas Nabi pada tasyahhud akhir dengan berkata, "A'uzubillah min 'azabi jahannam....." Dan disunatkan berdu'a dengan du'a yang warid dan sesuatu yang berkaitan akhirat walaupun tidak sama dengan lafaz yang warid. Dan tidak harus berdu'a dengan sesuatu du'a yang bertujuan untuk mendapat kelazatan dunia atau syahawat seperti "Allahummar zuqni tho'aman laziza.." jika seseorang berdu'a dengan yang demikian maka batallah solatnya.

Oh My Solat!

Ustaz Zaid Abdul
Khadam Ilmu & Ulamak

_______________________

Rujukan.
Al-Fiqh 'ala Al-Mazahib Al-Arba'ah, Syeikh 'Abdul Rahman Al-Jaziri : 1/241-242.

No comments:

Post a Comment