SELAMAT DATANG!

SELAMAT DATANG!

Tuesday, March 24, 2015

Q&A: KENTUT, KENAPA YANG DIBASUH LAIN

Soal.
Assalamualaikum..ust....nk tanye, jika noun Muslim tanye,nape bila kentut x basuh punggung tp ambil wudhuk,basuh tgn.muka,tgn n etc.bila nk solat,padahal punggung yg kotor...tp x basuh.jd mcmana nk jwb ust.😀 trimaksh ust.

Jawab.

1. Angin yang keluar dari punggung (kentut) sedikitpun tidak memberi kesan secara zahir (nampak) sehingga kita mengatakan bahawa kesan kentut tersebut akan hilang apabila dibasuh. Selain itu bahagian (anggota) tempat keluarnya kentut tersebut tidak termasuk bahagian-bahagian zahir yang boleh dilihat, sehingga ia perlu untuk dibasuh, sebagaimana anggota-anggota wuduk yang dibasuh secara khusus (berwuduk).

2. Secara semula jadi, ketika kentut keluar, anggota badan terasa lemas disamping adanya bau yang tidak sedap (busuk). Anggota-anggota badan yang dibasuh ketika wuduk bertujuan untuk menghilangkan rasa malas yang ditimbulkan oleh kentut tersebut. Jika punggung yang dibasuh (lubang tempat keluarnya angin), anggota tersebut tidak menghilangkan rawa lemas yang dirasai & tidak memulihkan semula semangat yang hilang.

3. Jika dilihat dari sudut hukum yang berkaitan dengan menghilangkan najis yang tidak kelihatan (najis maknawiyah) maka ada yang namanya taharah hukmiyah, iaitu yang disucikan adalah hukumnya. Contoh tangan wanita sentuh tangan lelaki, adakah yang dibasuh tangan sahaja? Atau menyentuh kemaluan dengan tapak tangan, adakah yang dibasuh kemaluan sahaja? Tidak, yang dibasuh ialah anggota wuduk, kerana tujuannya yang disucikan bukan najis (kerana najis hukmiyyah) tapi hukum.

4. Kentut yang keluar dari tubuh manusia sebenarnya penyakit yang keluar, jika ditahan akan membahayakan tubuh dan menjejaskan kesihatan. Justeru kentut yang keluar itu merupakan ubat daripada penyakit tersebut. Maka jika merujuk kepada pandangan ini, diperintahkan berwuduk apabila keluar kentut merupakan tanda syukur kepada Allah Ta’ala yang telah memberikan nikmat dengan keluarnya kentut (yang merupakan penyakit).

Wallahu a'lam.

Rujukan.
1. Hasyiah Al-Bajuri, 1/24
2. Hikmah at-Tasyri’, 1/66-67


Ustaz Zaid Abdul

No comments:

Post a Comment