SELAMAT DATANG!

SELAMAT DATANG!

Thursday, March 20, 2014

HUKUM MAKMUM MENJAHARKAN TAKBIR

Soal.

Assalamualaikum. Sebelum solat imam masjid mengingatkan kepada para jemaah bahawa semua takbir bagi makmum diucap perlahan kecuali Takbiratul Ihram dan Salam kerana sebagai isyarat khusyuk dalam Solat. Apakah ucapan tersebut betul? Wassalamualaikum


Jawab.

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد

Majoriti Ulamak berpendapat bahawa menjaharkan ucapan Takbir dan Salam selain daripada imam dan musamm' adalah makruh hukumnya.

Di dalam kitab Al-Inshaf dinyatakan: "Disunatkan bagi imam menjaharkan semua takbir dan dimakruhkan bagi selain daripada imam jika tiada hajat (keperluan). Jika ada hajat maka hukumnya tidak makruh."

Pengarang Mughni Al-Muhtaj (Syeikh Khatib Syarbini) mengatakan: "Para ulamak bersepakat akan disyariatkan (disunatkan) menjaharkan Takbir dan Salam, iaitu bagi Imam atau Muballigh dan tidak selain daripada mereka."

Adapun ulama’ Malikiyah berpendapat bahwa makmum menjahrkan takbiratul ihram dan salam saja, untuk yang lain di baca sirr/pelan.

Al-Kharrasyi dalam syarahnya ke atas Khalil berkata: "Disunatkan bagi orang yang solat sama ada sebagai imam atau makmum untuk menjaharkan salam agar diketahui bahawa dia telah selesai solat sehingga tidak diikutinya (imam) - hingga perkataan beliau: "Adapun menjaharkan takbiratul ihram maka hukumnya mandub, manakala takbir-takbir yang lain hanya disunatkan untuk imam bukan makmum. Maka yang afdhal bagi makmum adalah dengan mensirrkannya. Demikian pula bagi orang yang solat bersendirian."

Permasalahan ini berkisar tentang isu takbir dan salam, maka masalah ini berlaku khilaf (perselisihan) dikalangan para ulamak. Boleh jadi imam yang menganjurkan menjaharkan takbiratul ihram dan salam bagi makmum itu bermadzab Maliki. Akan tetapi perkataannya: "Sebagai tanda khusyuk", tidak jelas menurut kami alasannya. Cuma menurut penilitian kami, alasan Malikiyah yang menyebut tentang menjaharkan ucapa salam adalah kerana makmum dianjurkan untuk menjawab salam antara satu dengan yang lain. Maka oleh kerana itulah, menjaharkan salam disunatkan bagi mereka sehingga makmum mendengar salam rakannya lalu menjawabnya.

_______________________________

قراءة: 1153 | طباعة: 18 | إرسال لصديق: 0 ]
السؤال
رفع اليدين للتكبير يكون حذو الأذنين، وحذو المنكبين، ولكن يوجد أناس يرفعونهما إلى صدورهم. هل يعتبر ذلك بدعة؟ وما حكم الصلاة خلفهم؟
الإجابــة
الحمد لله والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وصحبه ومن والاه، أما بعد:
فرفع اليدين عند تكبيرة الإحرام، سنة مستحبة وليست فرضا، كما بيناه في الفتوى رقم:30564 فمن كبر للإحرام ولم يرفع يديه، صحت صلاته سواء كان إماما، أو مأموما، أو منفردا إلا أنه فاته أجر الرفع, وقد بينا صفة رفعهما في الفتوى رقم: 33778 ، والفتوى الملحقة بها، وفي الفتوى رقم: 146719 .
وليس من السنة الاكتفاء برفعهما إلى مستوى الصدر فقط.
قال الشيخ ابن عثيمين - رحمه الله تعالى - في فتاوى نور على الدرب: وينتهي الرفع إلى فروع الأذنين، أو إلى شحمة الأذنين، أو المنكبين. هذه السنة يعني إما أن ترفع يديك إلى فروع الأذنين، أو إلى شحمة الأذنين، أو إلى المنكبين. وأما رفعهما إلى الصدر لا تبلغ المنكبين، فهذا خطأ. هذا في الحقيقة عبث لا يثاب عليه الإنسان؛ لأنه لم يأت بالسنة، ولم يأت بالسكون. فهو تحرك حركة غير مشروعة، فيكون ذلك من العبث في الصلاة؛ لذلك نقول: على الإخوة الحريصين على فعل السنة في رفع اليدين، أن يرفعوا أيديهم إلى المناكب على الأقل، أو إلى فروع الأذنين، أو إلى شحمة الأذنين. والأحسن أن يفعل هذا مرة، وهذا مرة حتى يحيي السنة على جميع وجوهها. اهــ .
وعلى أية حال فالصلاة تصح خلف من يفعل ما ذكر، ولكن ينبغي مناصحته، وإقناعه بفعل الرفع الصحيح.
والله تعالى أعلم.

No comments:

Post a Comment