SELAMAT DATANG!

SELAMAT DATANG!

Sunday, July 6, 2014

ISU WANITA HAMIL & MENYUSU

Perbuatan bermudah-mudah dalam mengeluarkan sesuatu hukum-hakam agama berdasarkan dalil-dalil mengikut kefahaman akal fikiran sendiri oleh sebahagian individu atau ustaz pada masa kini amatlah membimbangkan. Jika perkara seperti ini berterusan dari semasa ke semasa dan tidak dibendung dari sekarang, maka sudah pastilah kesucian dan kemurnian syariat Islam itu akan tercemar.
Para Ulamak Mazhab sebenar tidak akan mengeluarkan sesuatu hukum agama mengikut hawa nafsu mereka semata-mata, kerana mereka adalah golongan yang paling takut kepada kepada Allah Ta'ala dan sangat berhati-hati dalam mengeluarkan sesuatu hukum.
Firman Allah Taala bermaksud:
"Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hambaNya hanyalah Ulama." (Surah Faathir: Ayat 28).
Sudah jelas lagi maklum, sepakat Ulamak Mazhab bahawa WANITA HAMIL & MENYUSU diharuskan berbuka puasa jika khuatir berlaku mudharat atau sakit terhadap dirinya atau kandungannya atau anakknya.
Namun mereka (para Ulamak) berlaku khilaf dalam menentukan hukuman yang dikenakan ke atas WANITA HAMIL & MENYUSU. Menurut mazhab Syafi'e, sebagaimana yang dijelaskan di dalam kitab Fiqh Al-Minhaji (2/94):
الحامل والمرضع
إذا أفطرت الحامل والمرضع، فهي إما أن تفطر خوفا على نفسها، أو خوفا على طفلها
فإن أفطرت خوفا من حصول ضرر بالصوم على نفسها وجب عليها القضاء فقط قبل حلول شهر رمضان آخر. روى الترمذي (715) وأبو داود (2408) وغيرهما عن أنس الكعبي - رضي الله عنه - عن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - قال: إن الله تعالى وضع عن المسافر الصوم وشطر الصلاة، وعن الحامل أو المرضع الصوم أي خفف بتقصير الصلاة، ورخص في الفطر مع القضاء
وإن أفطرت خوفا على طفلها، وذلك بأن تخاف الحامل من إسقاطه إن صامت، أو تخاف المرضع أن يقل لبنها فيهلك الولد إن صامت، وجب عليها والحالة هذه القضاء والتصدق بمد من غالب قوت البلد عن كل يوم أفطرته. ومثل هذه الصورة أن يفطر الصائم لإنقاذ مشرف على الهلاك، فيجب عليه مع القضاء التصدق بمد طعام. روى أبو داود (2318) عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: (وعلى الذين يطيقونه فدية طعام مسكين) البقرة 184. قال كانت رخصة للشيخ الكبير والمرأة الكبيرة، وهما يطيقان الصوم أن يفطرا ويطعما كل يوم مسكينا، والحبلى والمرضع إذا خافتا ـ يعني على أولادهما ـ أفطرتا وأطعمتا
Mengandung & Menyusu
Wanita yang mengandung & menyusu tersebut membatalkan puasanya kerana khuatir keadaan dirinya sendiri atau bayinya, jika ia berbuka kerana khuatir akan kesihatan dirinya sendiri, maka dia wajib mengqada' puasa yang ditinggalkan tersebut sebelum tiba bulan Ramadhan yang berikutnya. Dalilnya adalah riwayat daripada Anas Al-Ka'bi radhiyaAllahu 'ahu, bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى وَضَعَ عَنِ المُسَافِرِ الصَّوْمَ، وَشَطْرَ الصَّلَاةِ، وَعَنِ الحَامِلِ أَوِ المُرْضِعِ الصَّوْمَ أَوِ الصِّيَامَ
“Sesungguhnya Allah Ta'ala tidak mewajibkan puasa ke atas musafir dan memberi keringanan mengqasarkan solat untuknya, juga memberi keringanan kepada wanita mengandung dan menyusu untuk tidak berpuasa" (HR Turmuzi, no.715 : HR Abu Daud, no.2408 dan selain keduanya)
Jika wanita tersebut membatalkan puasanya kerana bimbang (khuatir) keadaan anaknya, demikian juga bimbang akan kesihatan kandungannya, iaitu bimbang berlakunya keguguran bagi wanita yang mengandung atau susu berkurangan bagi ibu yang menyusui bayinya kerana dia sedang berpuasa, maka wanita tersebut diwajibkan untuk mengqada’ puasa yang ia tinggalkan dan membayar fidyah iaitu secupak makanan asasi penduduk negerinya sebanyak jumlah hari yang dia tidak berpuasa. Demikian juga bagi orang yang berbuka kerana menyelamatkan orang yang dalam keadaan bahaya, dia wajib qada' dan memberi sedekah tersebut (fidyah). Dalilnya adalah riwayat daripada Ibn 'Abbas radhiyaAllahu 'ahu;
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ: {وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ}، قَالَ: «كَانَتْ رُخْصَةً لِلشَّيْخِ الْكَبِيرِ، وَالْمَرْأَةِ الْكَبِيرَةِ، وَهُمَا يُطِيقَانِ الصِّيَامَ أَنْ يُفْطِرَا، وَيُطْعِمَا مَكَانَ كُلِّ يَوْمٍ سْكِينًا، وَالْحُبْلَى وَالْمُرْضِعُ إِذَا خَافَتَا»، قَالَ أَبُو دَاوُدَ: يَعْنِي عَلَى أَوْلَادِهِمَا أَفْطَرَتَا وَأَطْعَمَتَا
"Daripada Ibn 'Abbas radhiyaAllahu 'ahu katanya, firman Allah Ta'ala: "Dan bagi orang yang tidak mampu berpuasa (kerana tua dan selainnya), wajib membayar fidyah, iaitu memberi makan seorang miskin." (Surah Al-Baqarah: 184). Ibn 'Abbas berkata; Ini merupakan keringanan (rukhsah) yang ditujukan kepada lelaki dan wanita tua dan tidak mampu berpuasa, mereka hendaklah memberi makan seorang miskin setiap hari satu hari satu orang miskin dan keringanan bagi wanita yang mengandung dan menyusu apabila bimbang atua merasa takut. Abu Daud berkata: Iaitu bimbang kepada anak mereka berdua, maka mereka harus berbuka dan wajib memberi makan (fidyah).” (HR Abu Daud, no.2318)
Wallahu 'a'lam.

No comments:

Post a Comment