SELAMAT DATANG!

SELAMAT DATANG!

Saturday, July 12, 2014

Q&A: DOA BAHASA MELAYU DALAM SOLAT

Soal.


Salam Ustad..Boleh kah saya berdoa dalam bahasa melayu ketika sujud terakhir solat? kerana ada hajat2x tertentu yang saya ingin kan.. atau perlu saya berdoa dalam hati saja? Harap dapat penjelasan ustad. TKasih.

Jawab.

Wa'alaikum salam.



1. Diantara perkara yang disunatkan ketika sujud selain mengucapkan zikir & tasbih ialah berdoa kepada Allah Ta'ala. Hal ini sesuai menurut anjuran agama berdasarkan hadis Nabi shallaAllahu 'alayhi wa sallam.

2. Seseorang yang tidak mampu berdoa di dalam bahasa 'Arab ketika solat, maka dia boleh menterjemahkan doa yang hendak dibaca tersebut ke bahasa Melayu atau bahasa lain, tetapi dengan syarat doa yang dibaca dalam bahasa Melayu itu adalah diterjemahkan daripada doa yang ma'thur/ warid daripada Nabi shallaAllahu 'alayhi wa sallam.

3. Jika dia berdoa dalam bahasa Melayu dengan doa yang tidak ma'thur atau doa direka sendiri olehnya, maka perbuatan tersebut hukumnya haram dan membatalkan solat. 

4. Kami mencadangkan agar kita berusaha untuk menghafal doa-doa solat di dalam bahasa 'Arab. Jika kita tidak mampu, maka berusahalah pula untuk menghafal terjemahan doa-doa tersebut.

5. Jika dia berdoa di dalam hati, maka ia tidak menjejaskan solatnya.

Tanbih.
Perlu diingatkan bahawa, sujud lama pada rakaat terakhir semata-mata untuk berdoa merupakan perbuatan yang menyalahi sunnah. Apatah lagi jika ia dilakukan oleh Imam yang memimpin solat berjemaah. Ini kerana tempat berdoa ketika sujud tidak hanya dikhususkan pada rakaat terakhir solat. Setiap orang yang solat boleh berdoa ketika sujud, sama ada pada rakaat pertama, kedua, ketiga atau keempat tanpa mengkhususkan rakaat terakhir sebagai tempat berdoa. Intaha!


_________________
Rujukan.

Nihayah Al-Muhtaj, 1/513

No comments:

Post a Comment