SELAMAT DATANG!
Thursday, July 3, 2014
Q&A: SAFF SOLAT
Soal.
Assalammualaikum WBT Ustaz, Maaf mengganggu. Ada pertanyaan sedikit tentang sah solat dan saf. Pada pengetahuan saya, jika saf kita salah (cth: saf tak rapat, jemaah tidak memenuhi ruang saf dgn betul), ia menjadi tidak sah solat. Betulkah? Sekiranya betul, perlu ke kita meninggalkan tempat tersebut dan solat bsendirian?
Jawab.
Waalaikumsalam wa rahmatullahi wa barakatuh
1. Sebelum menjawab persoalan di atas, sayugia kami ingin menjelaskan bahawa saff solat bukanlah termasuk syarat sah atau rukun solat. Justeru, ia tidak memberi kesan kepada sah atau batalnya solat seseorang.
2. Jika seandainya ia merupakan satu rukun atau syarat sah solat, sudah tentu orang yang solat bersendirian, tidak sah solatnya kerana tidak mempunyai saff. Ini penting untuk difahami.
3. Berkaitan hukum meluruskan saff atau barisan dalam solat, terdapat khilaf dikalangan Ulamak.
Pertama: Sunat.
Jumhur Ulamak berpendapat bahawa meluruskan saff @ barisan ketika mengerjakan solat berjema'ah adalah SUNAT hukumnya. Ini berdasarkan beberapa hadis antaranya sabda Nabi ﷺ:
سَوُّوا صُفُوفَكُمْ، فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصُّفُوفِ مِنْ إِقَامَةِ الصَّلاَةِ
"Luruskan saff-saff kamu, kerana sesungguhnya meluruskan saff @ barisan adalah sebahagian daripada mendirikan solat." (HR Bukhari No.723)
Kedua: Wajib.
Sebahagian Ulamak seperti Syekh Ibnu Hajar Al-Asqalani dan beberapa Ulama' Hadis yang lain, menyatakan bahawa meluruskan saff ketika solat berjema'ah hukumnya WAJIB berdasarkan sabda Rasulullah ﷺ:
لَتُسَوُّنَّ صُفُوفَكُمْ، أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللَّهُ بَيْنَ وُجُوهِكُمْ
"Luruskanlah saff-saff kalian atau Allah akan memalingkan wajah-wajah kalian." (HR Bukhari, No.717 & Muslim, No.436)
Hadis di atas hadis mengandungi suatu bentuk ancaman yang ditujukan kepada suatu perbuatan yang menyalahi perintah, menunjukkan bahawa perkara yang diperintahkan adalah perkara wajib. Ekoran daripada itu disimpulkan bahawa hukum meluruskan saff adalah wajib dan melanggar peraturan tersebut adalah haram hukumnya.
Pun begitu Syeikh Ibnu Hajar menjelaskan lagi bahawa walaupun meluruskan saff itu wajib, solat jema'ah tetap sah sekalipun saff tidak lurus. Pendapat ini dikuatkan lagi dengan apa yang dilakukan oleh Sayyiduna Anas, walaupun beliau menegah orang-orang yang tidak meluruskan saff, beliau tidak menyuruh mereka mengulangi semula solat mereka.
4. Pendapat yang mengatakan solat tidak sah jika saff tidak rapat atau lurus boleh membatalkan solat adalah tidak betul dan kurang tepat. Maka tidak perlu meninggalkan solat jema'ah tersebut, kerana ia adalah perbuatan yang merugikan diri sendiri kerana meninggalkan solat berjemaah.
5. Kesimpulannya, solat jemaah tetap dihukumkan sah walaupun saff solat tersebut tidak lurus.
___________________
Rujukan.
Al-Mausu'ah Al-Fiqhiyah Al-Kuwaitiyah : 27/35-36.
تسوية الصف في صلاة الجماعة
ذهب الجمهور إلى أنه يستحب تسوية الصفوف في صلاة الجماعة بحيث لا يتقدم بعض المصلين على البعض الآخر، ويعتدل القائمون في الصف على سمت واحد مع التراص، وهو تلاصق المنكب بالمنكب، والقدم بالقدم، والكعب بالكعب حتى لا يكون في الصف خلل ولا فرجة، ويستحب للإمام أن يأمر بذلك لقوله صلى الله عليه وسلم: سووا صفوفكم فإن تسوية الصف من تمام الصلاة وفي رواية: فإن تسوية الصفوف من إقامة الصلاة وفي رواية: وأقيموا الصف فإن إقامة الصف من حسن الصلاة ولما رواه أنس رضي الله عنه قال: أقيمت الصلاة فأقبل علينا رسول الله صلى الله عليه وسلم بوجهه فقال: أقيموا صفوفكم، وتراصوا فإني أراكم من وراء ظهري وفي رواية: وكان أحدنا يلزق منكبه بمنكب صاحبه وقدمه بقدمه
وذهب بعض العلماء - منهم ابن حجر وبعض المحدثين - إلى وجوب تسوية الصفوف لقوله صلى الله عليه وسلم: لتسون صفوفكم أو ليخالفن الله بين وجوهكم فإن ورود هذا الوعيد دليل على وجوب التسوية، والتفريط فيها حرام؛ ولأمره صلى الله عليه وسلم بذلك وأمره للوجوب ما لم يصرفه صارف، ولا صارف هنا.
قال ابن حجر العسقلاني: ومع القول بأن تسوية الصف واجبة فصلاة من خالف ولم يسو صحيحة، ويؤيد ذلك: أن أنسا مع إنكاره عليهم لم يأمرهم بإعادة الصلاة
ومن تسوية الصفوف إكمال الصف الأول فالأول، وأن لا يشرع في إنشاء الصف الثاني إلا بعد كمال الأول، وهكذا. وهذا موضع اتفاق الفقهاء لقوله صلى الله عليه وسلم: أتموا الصف المقدم ثم الذي يليه، فما كان من نقص فليكن في الصف المؤخر وقوله صلى الله عليه وسلم: من وصل صفا وصله الله ومن قطع صفا قطعه الله. وعليه فلا يقف في صف وأمامه صف آخر ناقص أو فيه فرجة، بل يشق الصفوف لسد الخلل أو الفرجة الموجودة في الصفوف التي أمامه؛ للأحاديث السابقة
Wallahu 'a'lam.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment