Solat Tahajjud menurut pengertian fiqh adalah solat sunat malam yang dilakukan selepas tidur[1] walaupun tidurnya hanya sebentar atau tidurnya sebelum menunaikan solat Isyak.[2]
Justeru, jika seseorang belum tidur pada malam hari, maka solat sunat yang dilakukannya tidak dinamakan solat Tahajjud. Diriwayatkan dalam satu hadis;[3]
عَنِ الأَسْوَدِ، قَالَ: سَأَلْتُ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا، كَيْفَ كَانَتْ صَلاَةُ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِاللَّيْلِ؟ قَالَتْ: «كَانَ يَنَامُ أَوَّلَهُ وَيَقُومُ آخِرَهُ، فَيُصَلِّي، ثُمَّ يَرْجِعُ إِلَى فِرَاشِهِ، فَإِذَا أَذَّنَ المُؤَذِّنُ وَثَبَ، فَإِنْ كَانَ بِهِ حَاجَةٌ، اغْتَسَلَ وَإِلَّا تَوَضَّأَ وَخَرَجَ
"Dari Al-Aswad, ia berkata: "Aku bertanya kepada Aisyah radhiyaAllahu 'anha, "Bagaimana solat Rasulullah ﷺ pada waktu malam?". Beliau menjawab: "Nabi ﷺ biasanya akan tidur pada awal malam, lalu Baginda ﷺ akan bangun pada akhir malam, kemudian Baginda ﷺ melaksanakan solat, lalu Baginda ﷺ kembali lagi ke tempat tidurnya. Jika terdengar suara muazzin, barulah Baginda ﷺ bangun kembali. Jika berhajat, Baginda ﷺ akan mandi, dan jika tidak, Baginda ﷺ terus berwudhu' lalu segera keluar (menuju ke masjid)." (HR Bukhari, no.1146)
_________________
Rujukan.
1. Nihayah Al-Muhtaj, 2/131
2. Hasyiyah Al-Bujairimi, 1/286
3. Shahih Al-Bukhari, 2/53
No comments:
Post a Comment