SELAMAT DATANG!

SELAMAT DATANG!

Monday, April 27, 2015

Bila Solat Seorang Lelaki Dan Wanita Batal?

Guru Mulia, Al-Allamah Syeikh Dr. Yusri Rushdi Sayyid Jabr Al-Hasani, salah seorang doktor pakar bedah yang murobbi, alim, zuhud dan wara', juga pakar dalam pelbagai bidang ilmu agama dan merupakan antara ulama Al-Azhar As-Syarif menjelaskan dalam pengajiannya berkenaan aurat di dalam solat. Kata beliau;

Aurat lelaki itu antara lutut hingga
pusat. Lutut dan pusat tidak termasuk aurat. Orang ramai masih keliru dan tersalah dalam memahami masalah ini. Fenomenanya, banyak lelaki yang solat memakai seluar, nanti ketika rukuk dan sujud bahagian belakangnya terbuka, padahal itu masih di bawah pusat. Ini boleh membatalkan solat.

Aurat perempuan dalam solat seluruh tubuh, kecuali muka dan tapak tangan. Tapak kaki termasuk dalam anggota aurat yang wajib ditutup. Kalau dalam solat, tapak kakinya terbuka, maka solatnya batal, sebab ia termasuk dalam kategori aurat.

Perempuan-perempuan Syam dan Yaman (kebanyakan) memakai stokin kaki, berbeza dengan Mesir. Jika tidak memakai stokin kaki, akan dikhawatiri ketika terbuka dalam solat nanti membatalkan solat. Ini menurut mazhab Malikiyah, Syafi’iyah dan Hanabilah. Kalau menurut mazhab Hanafiah tidak batal, kerana diqiaskan dengan telapak tangan.

Ramai orang menganggap remeh tentang ilmu solat. Mereka beranggap bahawa apa yang mereka lakukan pada hari ini sudah memadai dan mencukupi. Walhal masih banyak perkara yang mereka tidak tahu dan perlu mereka pelajari demi memastikan ibadat solat mereka benar-benar sahih dan diterima di sisi Allah.


No comments:

Post a Comment