SELAMAT DATANG!

SELAMAT DATANG!

Monday, April 27, 2015

Q&A: IMAM LEBIH RAKAAT

Q&A: IMAM LEBIH RAKAAT
Soal.
Assalamualaikum wbt...Bleh ana nk tnya psal bab imam n mkmum dlm solat? Si imam ni,dia terbangun lpas rkaat ke 4,lupe baca thyat sbb sangka dia msih rkaat ke 3..tapi,bila dngar mkmum sbut subhanallah,dia tros dduk smula,bca thyat n tmbh sjud sahwi..bleh ke mcm tu syeikh? Setahu ana,batal klu imam tu dh bngun secara smpurna n tiba2 dduk smula bca thyat.. Pastu, mkmum plak,klu ikut imam tu,bngun n dduk smula,mcm mana keadaan solat diorg? Mcm mana plak dgn mkmum yg dia X naik dgn imam,tros dgn baca thyat,tapi bila imam tu dduk smula n bca thyat,bg salam,,si mkmum td jgak bg salam lpas imam tu baca salam..

Jawab.
Waalaikumussalam wa rahmatullahi wa barakatuh.
1. Apa yang dilakukan oleh imam tersebut adalah betul, iaitu duduk semula untuk tahiyyat akhir dan sujud sahwi sebelum mengucapkan salam.
2. Dan tindakan makmum yang menegur imam itu juga betul agar imam sedar bahawa beliau telah terlebih rakaat dan wajib kembali duduk.
3. Tidak batal solat imam walaupun beliau sudah berdiri tegak. Sebab beliau wajib turun semula untuk menyempurnakan rukun solat iaitu duduk tahiyyat akhir. Sedangkan perbuatannya berdiri itu adalah satu kesalahan, maka dia wajib memperbetulkan kesalahannya apabila dia sedar dengan sendiri atau ditegur oleh makmum.
4. Makmum kalau ikut imam dalam keadaan dia tidak tahu imam terlebih rakaat ke 5, maka ia ditanggung oleh imam. Solat mereka sah. Itu jika mereka tidak tahu.
5. Jika makmum tahu imam terlebih rakaat, maka haram baginya ikut berdiri bersama imam. Dia perlu duduk dan mengingatkan imam sambil menunggu imam duduk, kalau imam tidak duduk maka dia perlu niat mufaraqah.
6. Jika imam duduk semula, makmum boleh teruskan mengikut imam sampai selesai salam.
Waallahu a'lam
Khadam Ilmu & Ulamak
Ustaz Zaid Abdul

Rujukan.
1. Busyra Al-Karim, 1/300
2. Bughyah Al-Mustarsyidin, 116
3. Qaul At-Tamm fi Ahkam Al-Ma'mum wa Al-Imam

Jom belajar "Fiqh Sifat Solat Nabi ﷺ" secara in-house atau public programme di sekolah, universiti, syarikat, jabatan, masjid atau di rumah, sila emelkan permohonan kepada dhiyaconsultancy@gmail.com atau hubungi Ustaz Zaid Abdul (010-2707903).

No comments:

Post a Comment