SELAMAT DATANG!

SELAMAT DATANG!

Saturday, April 18, 2015

Q&A: PUASA REJAB

Q&A: PUASA REJAB
Soal.
🌝 Rejab jatuh pada 20 April.Barang siapa puasa 1 hari maka seperti laksana puasa 1 tahun
🌝Barang siapa Puasa 7 hari maka ditutup pintu2 Neraka Jahanam
🌝Barang siapa Puasa 8 hari maka dibuka pintu 8 Syurga
🌝Barang siapa Puasa 10 hari akan dikabulkn segala permintaan nya.
🌝Barang siapa mengingatkn kpd org lain tentang ini,Seakan ibadah 80 tahun.''Subhanallah''
πŸŒπŸŒšπŸŒ‘πŸŒ’πŸŒ“πŸŒ”πŸŒ•πŸŒ–πŸŒ—πŸŒ˜πŸŒšπŸŒ wallahualam . 
salam ustad, boleh jelaskan kesahihan msj ni x?
Jawab.
1.  Apabila dirujuk kepada hadis-hadis Nabi, tidak terdapat sebarang larangan dan galakkan khusus berhubung dengan puasa di bulan Rejab. Pun begitu, terdapat riwayat hadis yang menerangkan bahawa Rasulullah berpuasa pada bulan Rejab sebagaimana yang diriwayatkan oleh Utsman bin Hakim Al-Anshari, beliau berkata:
“Aku bertanya kepada Sa’id ibn Jubair mengenai puasa Rejab, ketika itu kami sedang berada di bulan Rejab, kemudian beliau berkata: “Aku mendengar Ibnu ‘Abbas berkata: “Rasulullah pernah berpuasa (Rejab) berterusan sehingga kami menyangka bahawa baginda tidak akan berbuka sama sekali dan baginda juga pernah tidak berpuasa berterusan sehingga kami menyangka bahawa baginda tidak berpuasa sama sekali.” (HR Muslim, no. 1156)
2.  Berdasarkan hadis ini, Imam Nawawi menyatakan bahawa hukum berpuasa pada bulan Rejab sama dengan bulan-bulan lain. Tidak ada larangan dan juga anjuran berpuasa pada bulan ini. Malah tidak terdapat dalil yang secara tegas menjelaskan tentang larangan dan juga anjuran berpuasa di bulan Rejab secara khusus. Namun, hukum asal puasa pada bulan Rejab adalah sunat, sebagaimana terdapat dalam Sunan Abu Dawud menyebut bahawa Rasulullah telah menganjurkan berpuasa pada bulan-bulan Haram (bulan yang dimuliakan), maka bulan Rejab yang merupakan salah satu dari bulan-bulan Haram dan berpuasa di bulannya turut digalakkan.
3.   Imam Al-Baihaqi dalam kitab Syu’ab Al-Iman, meriwayatkan satu hadis dari Abu Qalabah yang mengatakan bahawa:
“Di Syurga terdapat sebuah istana yang dikhaskan kepada orang-orang yang berpuasa di bulan Rejab.” (HR Al-Baihaqi, no. 3521)
4.   Imam Suyuthi dalam kitabnya Syarah Sahih Muslim ketika menuqilkan riwayat di atas menyatakan bahawa riwayat ini adalah yang paling sahih yang menjelaskan tentang puasa Rejab. Walaupun hadis ini merupakan hadis mauquf, namun Abu Qalabah merupakan salah seorang Tabi’in dan orang seperti beliau tidak akan berani mengucapkan sedemikian itu melainkan pernah mendengarnya dari orang yang pernah mendengar orang yang diturunkan kepadanya wahyu (iaitu Rasulullah).
5.   Berdasarkan penjelasan yang dikemukakan di atas, dapat disimpulkan bahawa hukum berpuasa pada bulan Rejab adalah sunat dan merupakan amalan Rasulullah kerana bulan Rejab termasuk di antara bulan-bulan yang disunatkan berpuasa padanya disamping terdapat riwayat yang menjelaskan keutamaan dan kelebihan berpuasa di bulan ini secara khusus.
6. Adapun berkenaan dengan kelebihan-kelebihan yang ditanyakan di atas, jika ia disandarkan kepada Baginda Nabi, maka setakat ilmu yang kami miliki, kami hanya mampu mengatakan bahawa kami belum menemukan riwayat berkenaan perkara tersebut.
Wallahu a’lam.
Ustaz Zaid Abdul

No comments:

Post a Comment