Benarkah Kisah Binatang Dob Yang Mendekati Nabi?
Saya sempat bertalaqqi dan mendengar syarah daripada dua orang tokoh Ulamak berkenaan rambut Nabi ﷺ yang mulia. Pertama, Syeikh Muhammad Syeikh Nuruddin Marbu ALBanjari ALMakki - Restu from Syeikh dan Sayyidi Syeikh Usama Elsayed Alazhary, kedua-duanya turut menceritakan bahawa rambut Nabi ﷺ yang mulia masih ada disimpan dan ianya tumbuh memanjang serta disimpan dibeberapa buah negara Islam.
Antara kritikan 'jahat' ke atas Ustaz Don ialah berkenaan kisah rambut Nabi ﷺ yang dibeli oleh kerajaan Brunei kemudian kerajaan Brunei menjemput Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din (Official) untuk memastikan kebenaran rambut itu adalah rambut Nabi ﷺ. Bukti yang diceritakan oleh Ustaz Don bahawa rambut itu disahkan rambut Nabi ﷺ kerana tidak mempunyai bayang-bayang.
Adakah benar rambut Nabi ﷺ atau jasad Baginda ﷺ apabila di sinari cahaya tidak mempunyai bayang-bayang?
Benar atau tidak, saya tidak berani mengatakan ya atau mengatakan tidak. Cukuplah hanya Allah سبحانه و تعالى yang mengetahui hakikat itu.
Namun menurut saya, Tuan Guru Kita, Dato' Dr. Haron Din dan Ustaz Don pasti tidaklah mengatakan sesuatu tanpa ilmu. Kita kenal Tuan Guru kita, kita tahu tahap keilmuannya, kita tahu kepakarannya dan beliau dari dulu hingga sekarang tetap terus istiqamah mencurahkan ilmu buat kita.
Untuk lebih menjadi bukti betul atau tidak rambut atau jasad Nabi ﷺ yang mulia tidak mempunyai bayang-bayang, marilah kita teliti satu syair yang dinukilkan oleh seorang Ulamak Jawi yang harum namanya di bumi Hijaz sehingga digelar "Sayyid Ulamak Hijaz" serta mendapat gelaran "Imam Nawawi Tsani (Kedua)". Beliau ialah Abu Abdul Mu’ti Muhammad bin Umar bin Arbi bin Ali Al-Tanara Al-Jawi Al-Bantani atau lebih dikenal dengan nama Syeikh Muhammad Nawawi Al-Jawi Al-Bantani.
Syeikh Nawawi Al-Banteni di dalam salah satu karyanya berjudul Maraqi Al-'Ubudiyyah menaqalkan syair Ulamak:
Saya sempat bertalaqqi dan mendengar syarah daripada dua orang tokoh Ulamak berkenaan rambut Nabi ﷺ yang mulia. Pertama, Syeikh Muhammad Syeikh Nuruddin Marbu ALBanjari ALMakki - Restu from Syeikh dan Sayyidi Syeikh Usama Elsayed Alazhary, kedua-duanya turut menceritakan bahawa rambut Nabi ﷺ yang mulia masih ada disimpan dan ianya tumbuh memanjang serta disimpan dibeberapa buah negara Islam.
Antara kritikan 'jahat' ke atas Ustaz Don ialah berkenaan kisah rambut Nabi ﷺ yang dibeli oleh kerajaan Brunei kemudian kerajaan Brunei menjemput Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din (Official) untuk memastikan kebenaran rambut itu adalah rambut Nabi ﷺ. Bukti yang diceritakan oleh Ustaz Don bahawa rambut itu disahkan rambut Nabi ﷺ kerana tidak mempunyai bayang-bayang.
Adakah benar rambut Nabi ﷺ atau jasad Baginda ﷺ apabila di sinari cahaya tidak mempunyai bayang-bayang?
Benar atau tidak, saya tidak berani mengatakan ya atau mengatakan tidak. Cukuplah hanya Allah سبحانه و تعالى yang mengetahui hakikat itu.
Namun menurut saya, Tuan Guru Kita, Dato' Dr. Haron Din dan Ustaz Don pasti tidaklah mengatakan sesuatu tanpa ilmu. Kita kenal Tuan Guru kita, kita tahu tahap keilmuannya, kita tahu kepakarannya dan beliau dari dulu hingga sekarang tetap terus istiqamah mencurahkan ilmu buat kita.
Untuk lebih menjadi bukti betul atau tidak rambut atau jasad Nabi ﷺ yang mulia tidak mempunyai bayang-bayang, marilah kita teliti satu syair yang dinukilkan oleh seorang Ulamak Jawi yang harum namanya di bumi Hijaz sehingga digelar "Sayyid Ulamak Hijaz" serta mendapat gelaran "Imam Nawawi Tsani (Kedua)". Beliau ialah Abu Abdul Mu’ti Muhammad bin Umar bin Arbi bin Ali Al-Tanara Al-Jawi Al-Bantani atau lebih dikenal dengan nama Syeikh Muhammad Nawawi Al-Jawi Al-Bantani.
Syeikh Nawawi Al-Banteni di dalam salah satu karyanya berjudul Maraqi Al-'Ubudiyyah menaqalkan syair Ulamak:
لَمْ يَحْتَلِمْ قَطُّ طٰـهَ مُطْـلَقًا أَبَدًاوَمَا تَثـَائَبَ أَصْـلاً فِىْ مَدَى الزَّمَنِمِنْهُ الدَّوَابُ فَـلَمْ تَهْرَبْ وَمَـا وَقَعَتْذُبَابَةٌ أَبَـدًا فِى جِسْمِـهِ الْحَسَنِبِخَلْـفِهِ كَأَمَـامٍ رُؤْيَةٌ ثَـــبَتَتْوَلَا يُرٰى أَثْـرُ بَوْلٍ مِـنْهُ فِيْ عَلَنِوَقَلْبُهُ لَمْ يَنَـمْ وَالْعَيْنُ قَدْ نَعَسَتْوَلَايَرٰى ظِـلَّهُ فِى الشَّمْسِ ذُوْ فَـطِنِكَـتْفَاهُ قَدْ عَلَـتَا قَوْمًا إِذَا جَلَسُوْاعِنْـدَ الْوِلَادَةِ صِـفْ يَا ذَا بِمُخْتَتَنِهَذِه الْخَصَائِصَ فَاحْفَظْهَا تَكُنْ أٰمِنًامِنْ شَرِّ نَـارٍ وَسُرَّاقٍ وَمِـنْ مِحَنِ
Nabi ﷺ tidak pernah bermimpi (-ihtilam- yang
mengeluarkan air mani sama ada sebelum menjadi Nabi atau selepas dilantik).
Baginda ﷺ tidak pernah menguap sepanjang masa.
Binatang-binatang datang mendekatinya (jinak) dan tidak seekorpun yang lari daripadanya (liar).
Sedangkan lalat tidak pernah hinggap ditubuhnya yang indah dan mulia.
Baginda ﷺ boleh mengetahui sesuatu yang ada dari arah belakangnya, sebagaimana Baginda ﷺ melihat sesuatu yang ada di hadapannya. Dan bekas kencing Baginda ﷺ tidak pernah kelihatan dipermukaan bumi.
Hati Baginda ﷺ tidak pernah tidur, walaupun mata Baginda ﷺ dalam keadaan terpejam. Bayang-bayang Baginda ﷺ tidak kelihatan oleh orang yang berakal ketika disinari matahari.
Ketika duduk, kedua-dua pundak Baginda ﷺ sentiasa kelihatan lebih tinggi berbanding pundak orang lain yang duduk bersama Baginda ﷺ. Baginda ﷺ sudah berada dalam keadaan berkhitan sewaktu dilahirkan.
Ini merupakan KHUSUSIYYAH (keistimewaan) Baginda ﷺ, sayugia hendaklah engkau hafalkan bait-bait tersebut. Nescaya engkau akan mendapat perlindungan daripada bahaya kebakaran, kecurian dan terpelihara daripada musibah.
Sila rujuk kitab Maraqi Al-'Ubudiyyah halaman 2.
Baginda ﷺ tidak pernah menguap sepanjang masa.
Binatang-binatang datang mendekatinya (jinak) dan tidak seekorpun yang lari daripadanya (liar).
Sedangkan lalat tidak pernah hinggap ditubuhnya yang indah dan mulia.
Baginda ﷺ boleh mengetahui sesuatu yang ada dari arah belakangnya, sebagaimana Baginda ﷺ melihat sesuatu yang ada di hadapannya. Dan bekas kencing Baginda ﷺ tidak pernah kelihatan dipermukaan bumi.
Hati Baginda ﷺ tidak pernah tidur, walaupun mata Baginda ﷺ dalam keadaan terpejam. Bayang-bayang Baginda ﷺ tidak kelihatan oleh orang yang berakal ketika disinari matahari.
Ketika duduk, kedua-dua pundak Baginda ﷺ sentiasa kelihatan lebih tinggi berbanding pundak orang lain yang duduk bersama Baginda ﷺ. Baginda ﷺ sudah berada dalam keadaan berkhitan sewaktu dilahirkan.
Ini merupakan KHUSUSIYYAH (keistimewaan) Baginda ﷺ, sayugia hendaklah engkau hafalkan bait-bait tersebut. Nescaya engkau akan mendapat perlindungan daripada bahaya kebakaran, kecurian dan terpelihara daripada musibah.
Sila rujuk kitab Maraqi Al-'Ubudiyyah halaman 2.
No comments:
Post a Comment