SELAMAT DATANG!

SELAMAT DATANG!

Saturday, February 8, 2014

Ada Apa Dengan Niat

Menurut pendapat yang asah di kalangan ulamak Syafi'iyyah, diwajibkan niat bagi solat fardhu dengan tiga syarat iaitu:[1]

1. Qasad
Qasad ialah niat melakukan solat untuk membezakan dengan perbuatan yang lain. Contohnya: “Sahaja aku menunaikan solat.”

2. Ta’arrud
Ta’arrud ialah niat fardhu iaitu meniatkan solat yang hendak ditunaikan itu adalah solat fardhu. Contohnya: “Sahaja aku menunaikan solat fardhu.”

3. Ta’ayyin
Ta’ayyin ialah niat dengan menentukan jenis solat fardhu yang hendak ditunaikan sama ada Zohor, Asar, Maghrib, Isyak atau Subuh. Contohnya: “Sahaja aku menunaikan solat fardhu Zohor.”

Di dalam solat fardhu ketiga-tiga perkara tersebut iaitu qasad, ta’arrud dan ta’ayyin wajib ada di dalam niat. Jika salah satu daripada tidak ada, tidak sah niat tersebut.

Adapun meniatkan “kerana Allah” ianya tidak wajib kerana segala ibadat yang dilakukan adalah semata-mata kerana Allah Ta’ala. Tetapi digalakkan niat “kerana Allah” agar hasil maksud keikhlasan. Demikian juga tidak wajib berniat “bilangan rakaat” dan “menghadap kiblat”, tetapi digalakkan berniat bagi mengelakkan perselisihan pendapat dalam perkara ini. Jika tidak meniatkan “kerana Allah”, “bilangan rakaat” dan “menghadap kiblat”, niat tetap sah kerana ianya tidak wajib.





[1] Al-Mughni Muhtaj, Tuhfah Al-Muhtaj, Fiqh Islami.

No comments:

Post a Comment