Menentukan niat solat “tunai” dan “qada”
tidak diwajibkan menurut pendapat yang dinaskan oleh Imam Syafie tetapi ia
digalakkan. Sah solat secara tunai dengan niat qada dan solat qada dengan niat
tunai ketika keuzuran seperti tidak mengetahui waktu sudah habis atau belum
kerana awan mendung. Jika disangka waktu sudah habis, lalu dilakukan solat
qada, kemudian didapati sebenarnya waktu masih ada lagi, maka sah solatnya.
Ataupun disangka waktu masih ada, lalu dilakukan solat tunai, kemudian didapati
waktu sudah tamat, maka sah juga solatnya. Ini kerana tunai dan qada digunakan
untuk tujuan yang sama seperti firman Allah Ta’ala:
فَإِذَا قَضَيْتُمْ
مَنَاسِكَكُمْ
"Maka apabila kalian telah
melaksanakan manasik haji kalian..." (Surah Al-Baqarah: 200)
Namun perlu diingatkan bahawa meskipun
berniat tunai dan qada tidak diwajibkan, SUNAT untuk menentukan niat bahawa solat
adalah secara tunai atau qada untuk menghindari perbezaan pendapat ulamak yang
mensyaratkan menentukan niat tunai dan qada. Perkara ini sesuai dengan kaedah fiqh:
الْخُرُوجُ مِنْ
الْخِلَافِ مُسْتَحَبٌّ
“Keluar daripada khilaf itu adalah digalakkan
(lebih diutamakan)”.
Rujukan.
Buku Fiqh Sifat Solat Nabi ﷺ - belum terbit -
No comments:
Post a Comment