SELAMAT DATANG!

SELAMAT DATANG!

Sunday, February 9, 2014

Wajibkah Niat Tunai Dan Qada?

Menentukan niat solat “tunai” dan “qada” tidak diwajibkan menurut pendapat yang dinaskan oleh Imam Syafie tetapi ia digalakkan. Sah solat secara tunai dengan niat qada dan solat qada dengan niat tunai ketika keuzuran seperti tidak mengetahui waktu sudah habis atau belum kerana awan mendung. Jika disangka waktu sudah habis, lalu dilakukan solat qada, kemudian didapati sebenarnya waktu masih ada lagi, maka sah solatnya. Ataupun disangka waktu masih ada, lalu dilakukan solat tunai, kemudian didapati waktu sudah tamat, maka sah juga solatnya. Ini kerana tunai dan qada digunakan untuk tujuan yang sama seperti firman Allah Ta’ala:

فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَاسِكَكُمْ

"Maka apabila kalian telah melaksanakan manasik haji kalian..." (Surah Al-Baqarah: 200)

Namun perlu diingatkan bahawa meskipun berniat tunai dan qada tidak diwajibkan, SUNAT untuk menentukan niat bahawa solat adalah secara tunai atau qada untuk menghindari perbezaan pendapat ulamak yang mensyaratkan menentukan niat tunai dan qada. Perkara ini sesuai dengan kaedah fiqh:

الْخُرُوجُ مِنْ الْخِلَافِ مُسْتَحَبٌّ

“Keluar daripada khilaf itu adalah digalakkan (lebih diutamakan)”.



Rujukan.

Buku Fiqh Sifat Solat Nabi ﷺ - belum terbit -

No comments:

Post a Comment