SELAMAT DATANG!

SELAMAT DATANG!

Monday, February 3, 2014

Beza Sujud Lelaki Dan Wanita (1)

Lelaki.

Ketika sujud hendaklah menjauhkan perut dari kedua-dua paha, kedua-dua siku dijauhkan dari rusuk sementara kedua-dua lengan pula dijauhkan (tidak dihamparkan) dari lantai atau tempat sujud.

Dalilnya ialah hadis riwayat daripada Al-Barra’ ia berkata, bahawa Nabi bersabda;

“Apabila kamu sujud letakkanlah dua tapak tanganmu dan angkatlah kedua-dua sikumu.”

Demikian lagi hadis daripada Abdullah bin Malik bin Buhainah:

“Bahawasanya Nabi apabila solat, Baginda merenggangkan kedua-dua lengan tangannya sehingga kelihatan putih dua ketiaknya.”

Dan lagi daripada Abu Humaid:

“Dan Baginda menjauhkan kedua-dua lengan tangan daripada rusuknya dan meletakkan kedua-dua tapak tangan setentang dengan bahunya.”

“Apabila sujud, Baginda merenggangkan kedua-dua pahanya tanpa sedikitpun meletakkan perutnya di atas pahanya.”

Catatan.
Perlu diingatkan bahawa apa yang dinyatakan di atas merupakan di antara perkara-perkara sunat ketika sujud. Justeru sekiranya seseorang itu solat berjemaah atau solat dalam keadaan bersesak, memadailah ia melakukan perbuatan yang disebutkan tadi secara sederhana. Iaitu dengan tidak merenggangkan atau membuka kedua-dua siku atau lengan. Kerana perbuatan seperti ini hanya akan mengganggu orang lain yang solat berjemaah bersama disebelahnya. Sedangkan mengganggu orang lain yang sedang bersolat haram hukumnya.

Pun begitu, mengangkat siku daripada tempat sujud tetap harus dilakukan kerana adanya tegahan daripada Baginda agar tidak menghamparkannya seperti anjing.

[ref: Buku Fiqh Sifat Solat Nabi ﷺ, Zaid Abdul - belum terbit -]

No comments:

Post a Comment