SELAMAT DATANG!

SELAMAT DATANG!

Monday, February 3, 2014

Bilakah Gugur Kewajiban Berdiri?

Solat fardhu wajib dilaksanakan dalam keadaan berdiri bagi yang berkemampuan. Namun seandainya seseorang mengalami keuzuran, makan kewajiban berdiri terangkat baginya.

Antaranya keuzuran yang menyebabkan gugurnya kewajiban berdiri ialah:[1]

1.  Seseorang yang menaiki kapal ia takut tenggelam (jatuh) atau pening kepala (mabuk), maka ia boleh solat secara duduk dan tidak perlu mengulangi solatnya.

2.  Seseorang itu menghidapi penyakit Salasul Baul[2] , jika ia berdiri keluar air kencingnya, sementara jika ia duduk tidak mengalir air kencingnya, maka ia boleh solat dalam keadaan duduk menurut pendapat yang ashah dan ia tidak perlu mengulangi solatnya.

3.  Seseorang yang berubat, jika ia berdiri akan mengalir darah pada lukanya.

4.  Ketika takut terhadap musuh, jika ia berdiri pihak musuh akan melihatnya, maka dalam situasi ini dia boleh bersolat secara duduk.



2 comments:

  1. Salam..saya ada melihat,seseorang yg tdak uzur,tp melakukan SOLAT SUNAT secara duduk..bgmana tu ustaz?

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam. Untuk solat sunat, tidak diwajibkan berdiri. Boleh solat sunat dalam keadaan duduk atau berdiri. Bagi orang yang x uzur, jika dia solat sunat duduk, pahalanya separuh dengan pahala orang berdiri. inshaALlah akan dijelaskan bab ini pada post yg akan datang. Terima kasih.

    ReplyDelete