SELAMAT DATANG!

SELAMAT DATANG!

Thursday, February 6, 2014

FATWA: WANITA HAID BOLEHKAH MASUK KE MASJID?

Fatwa Mufti Mesir Al-'Allamah Nuruddin Syeikh Dr. 'Ali Jum'ah

Wanita yang sedang dalam keadaan haid tidak boleh memasuki kawasan tempat solat wanita di dalam masjid, walaupun tujuannya adalah untuk mendengar pengajian ilmu atau menghafal al-Quran, melainkan jika hanya sekadar lalu di dalam masjid. Ini berdasarkan firman Allah Ta’ala:

وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ
”Dan (jangan pula menghampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan junub, kecuali sekedar berlalu saja, sampai kamu mandi” (Surah An-Nisa: 43)
Wanita yang sedang dalam keadaan haid lebih besar hadasnya berbanding orang yang berjunub: kerana orang yang berjunub boleh menghilangkan keadaan junubnya itu dengan mandi wajib sedangkan wanita haid akan terus berada dalam keadaan haid sehingga berakhir tempoh masa haid tersebut. Telah diriwayatkan dalam sebuah hadis:
لاَ أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائِضٍ وَلاَ جُنُبٍ
"Aku tidak menghalalkan masjid bagi wanita yang haid dan orang yang junub." (HR Abu Daud, Baihaqi dan Bukhari dalam at-Tarikh al-Kabir)
Walaupun kedudukan hadis ini dhaif tetapi kandungannya digunakan pakai oleh Jumhur Ulamak (majoriti ulamak), difatwakan oleh para Ulamak Salaf dan digunakan oleh para ulamak mazhab yang empat (Syafie, Hanafi, Hanbali dan Maliki). Bahkan, ulamak mazhab Maliki melarang wanita yang haid untuk memasuki masjid meskipun hanya sekada lalu.

Bagi meneliti lagi perkara,  Ibnu Rusyd Al-Maliki dalam kitab Bidayah al-Hidayah berkata: "Ada ulamak yang membolehkan perkara itu (iaitu wanita haid masuk ke dalam masjid) dalam semua keadaan (sama ada menetap di masjid atau sekadar lalu) diantara mereka ialah (yang berpendapat sedemikian) Daud (Az-Zahiri) dan para ulamak madzhabnya. Jelas menunjukkan bahawa yang membenarkan atau membolehkan wanita yang sedang haid berdiam diri (menetap) di dalam masjid adalah pendapat ulamak Zahiriyyah. Namun pendapat ini marjuh atau lemah dan tidak boleh dijadikan pegangan berbanding dengan pendapat Jumhur yang terdiri daripada para ulamak Mazhab Empat.


Adapun sekirannya kawasan atau ruangan pengajian tersebut bukan sebahagian daripada masjid akan tetapi merupakan ruang tambahan yang digabungkan dengan masjid, maka dibolehkan bagi wanita yang sedang haid untuk memasukinya (menetap) sama ada untuk belajar atau mengajar. Ini kerana kawasan ruangan tersebut tidak dihukumkan masjid.


Rujukan.

1. Dar al-Ifta' Misr | دار الإفتاء المصرية
      http://www.dar-alifta.org/viewfatwa.aspx?id=568&mu&Home=1&LangID=1

No comments:

Post a Comment