Terdapat sebuah hadis yang sering digunakan bagi menggalakkan
masyarakat Islam menceburi bidang perniagaan. Hadis tersebut dicatatkan
oleh Imam al Ghazali (w. 505H) di dalam kitabnya yang terkenal, Ihya'
'Ulumiddin. Beliau pula hanya menukilkannya daripada kitab Qut Al Qulub
oleh Abu Talib al Makki (w. 386H). Hadisnya berbunyi :
عليكم بالتجارة فإن فيها تسعة اعشار الرزق
"Berniagalah kamu kerana sembilan persepuluh punca rezeki adalah dalam perniagaan"
Soalan: Dimanakah sumber asal hadis ini?
Jawapan :
Walaupun Tajuddin as Subki (w.771H) menyatakan beliau tidak menemukan
sanad hadis ini, berdasarkan kajian dan rumusan ulama hadis, hadis yang
semakna dengannya ditemui di dalam sumber-sumber berikut :
Gharib al Hadits oleh Abu 'Ubaid al Qasim bin Sallam (w.224H) (1/80)
Sunan Sai'd bin Mansur (w. 227H), sepertimana kata as Suyuti (w.911H) dalam al Jami' as Saghir (no 3296).
Musnad Musaddad (w.228H), sepertimana dalam Ithaf al Khayarah al Maharah oleh al Hafiz al Busiri (no 2730)
Islah al Mal oleh Ibnu Abi Ad DUnya (w. 281H) (no 202)
Gharib al Hadith oleh Ibrahim al Harbi (w.285H), sepertimana kata al 'Iraqi dalam Takhrij Ihya' 'Ulumiddin (2/79)
Kesemuanya meriwayatkan daripada jalur riwayat Nu'aim bin Abd ar Rahman
secara mursal kecuali dalam sunan Sa'id bin Mansur terdapat satu
riwayat sokongan daripada Yahya bin Jabir at Ta'i juga secara mursal.
Bagaimanapun kesemuanya tidak meriwayatkan lafaz hadith di atas tadi,
tetapi dengan lafaz berikut :
تسعة اعشار الرزق في التجارة
"Sembilan persepuluh punca rezeki adalah di dalam perniagaan"
Soalan: Bagaimana hukum hadis ini ?
Jawapan :
1. Menurut al Hafiz al 'Iraqi (w.806H) dalam takhrijnya terhadap kitab
'Ihya' Ulumiddin : "Para periwayatnya adalah tsiqah (dipercayai). Nu'aim
bin Abd ar-Raman dikategorikan oleh Ibn Mandah termasuk daripada
kalangan para Sahabat r.a, tetapi itu tidak benar. Menurut abu Hatim ar
Razi dan Ibnu Hibban beliau adalah seorang tabi'i (sempat bertemu
Sahabat dan tidak sempat bertemu Rasulullah sallaLlahu 'alaihi
wasallam), maka hadith ini adalah mursal"
2. Al Hafiz al Busiri
(w.840H) dalam Ithaf al Khayarah al Maharah menyatakan bahawa sanadnya
dhaif kerana Nu'aim bin Abd ar Rahman adalah majhul iaitu dengan maksud
hanya seorang perawi sahaja yang diketahui meriwayatkan hadith daripada
beliau.
3. Kata Murtadha az Zabidi (w. 1205H) dalam Ithaf as
Sadah al Muttaqin: "Ia turut diriwayatkan oleh Said bin Mansur dalam
Sunannya daripada hadis riwayat Nu'aim bin Abd ar Rahman dan hadis
riwayat Yahya bin Jabir at Ta'i secara mursal dengan tambahan akhir:
"....dan satu persepuluh pula di dalam bidang penternakan." Dalam
riwayat lain "...dan satu persepuluh pula dalam bidang penghasilan."
Nu'aim bin 'Abd ar Rahman adalah perawi maqbul (diterima) daripada
peringkat kedua. Yahya bin Jabir at Ta'i pula adalah qadhi Hims (di
Syria), seorang perawi saduq (benar), sepertimana dalam kitab al Kasyif.
Namun, di dalam kitab at Taqrib disebut seorang yang tsiqah
(dipercayai), tapi banyak memursalkan hadith."
4. Meskipun as
Suyuti dalam al Jami' as Saghir menyatakan ia daripada Nu'aim bin Abd ar
Rahman dan Yahnya bin Jabir at Ta'i secara mursal, beliau
mengisyaratkan hukumnya sebagai hasan. Sedangkan hadis mursal adalah
tergolong dalam kategori hadith dhaif kerana terputus sanadnya.
Kemungkinan beliau berpendapat, kedua-dua riwayat mampu saling
menyokong dan meningkatkan martabatnya kepada darjat hasan, yakni hasan
li-ghairih. Namun, riwayat-riwayat mereka tidak dapat ditemukan dalam
kitab Sunan Sa'id bin Mansur yang dicetak pada hari ini kerana ia tidak
lengkap disebabkan banyak bahagian yang sudah hilang.
Soalan: Adakah hadith tersebut tidak dapat diamalkan?
Jawapan :
Tidak tepat jika ada yang mengatakan ia hadis palsu kerana hadith
tersebut sama ada dhaif atau hasan sepertimana menurut al Hafiz as
Suyuti. Maka tidak salah jika ia diamalkan, terutama dalam bab motivasi.
Agama Islam memang menggalakkan perniagaan. Bahkan Nabi sallaLlahu
'alaihi wasallam sendiri pernah berniaga semasa mudanya dan para Sahabat
juga ramai yang menceburi bidang ini (lihat misalnya, buku Fadhilat
Tijarah oleh Maulana Syeikh Muhammad Zakariyya al Kandahlawi).
Alhamdulillah, ramai yang telah termotivasi dengan hadith tersebut sehingga berjaya dalam perniagaan mereka.
Maksudnya juga benar kerana banyak rezeki yang diperoleh dengan
perniagaan dan ia mampu menjana kekuatan ekonomi umat Islam. Malah jika
difikirkan, kebanyakan bidang pekerjaan seperti penternakan, pertanian,
pertukangan dan sebagainya akan berakhir dengan urusan jual beli juga
bagi mendapatkan hasil keuntuntan. Wallahua'lam.
Rujukan.
No comments:
Post a Comment