Para ulamak berbeza pendapat dalam
menentukan hukum memejamkan mata ketika solat.
1. Pendapat
Yang Mengatakan Makruh.
Memejamkan mata ketika melakukan solat
hukumnya makruh. Penetapan hukum makruh ini berdasarkan alasan bahawa perbuatan
tersebut merupakan kebiasaan orang Yahudi. Disamping itu, tidak ditemukan
riwayat sama ada daripada Nabi atau pun para Sahabat yang pernah solat dalam
keadaan memejamkan mata. Terdapat sebuah hadis yang melarang perbuatan
memejamkan mata ketika mengerjakan solat, iaitu hadis yang diriwayat daripada
Ibn ‘Abbas, bahawa Nabi bersabda:
إِذَا
قَامَ أَحَدُكُمْ فِي الصَّلَاةِ فَلَا يَغْمِضْ عَيْنَيْهِ
"Jika salah seorang diantara kamu
sedang mengerjakan solat, janganlah sesekali ia memejamkan kedua matanya". ( Al-Mu'jam Al-Kabir Lith-Thobroni,
no.10956 ).
Pendapat yang mengatakan makruh
memejamkan mata ketika solat ini dipelopori oleh seorang ulamak Syafi’e iaitu
Syeikh Al-Abdari dan pendapat ini dinukil daripada Tabi’in.
2. Pendapat
Yang Membolehkan.
Tidak makruh memejamkan mata ketika
solat, bahkan dibolehkan seseorang itu memejamkan matanya ketika solat. Inilah
pendapat yang dipilih oleh Imam Nawawi. Hukumnya tidak makruh memejamkan mata
ini, jika sekiranya tidak bimbang terjadi bahaya ke atas dirinya atau orang
lain. Hujah pendapat ini adalah kerana tidak ditemui larangan memejamkan mata
ketika solat.
Alasan pertama, hadis yang
melarang memejamkan mata ketika solat tidak dapat dijadikan hujah dan dalil
kerana menurut Imam Al-Haitsami dalam Majma’ Az-Zawaid bahawa terdapat ‘tadlis’
dalam hadis tersebut. Imam Nawawi dalam kitab Al-Majmu’ pula mengatakan
‘walaisa bisyai’in’.
Namun jika perbuatan memejamkan mata
ketika solat itu membahayakan, maka hukumnya menjadi makruh, bahkan boleh jatuh
kepada haram menurut Syeikh Ibnu An-Naqib. Ibnu Hajar mengatakan bahawa hukum
memejamkan mata menjadi haram jika bahaya dan mudharat yang timbul kesan
daripada perbuatan tersebut tidak mampu dielakkan.
Alasan kedua, dengan memejamkan mata
seseorang dapat menghindarkan dirinya dari melihat perkara-perkara yang
mengganggu tumpuan dan kekhusyukannya, kerana khusyuk adalah ruh daripada
solat. Syeikh Ibnu Abdissalam memfatwakan bahawasanya jika orang yang solat
tidak jika tidak memejamkan matanya akan menyebabkan kekhusyukannya terganggu,
maka solat dengan memejamkan mata lebih baik daripada membuka mata. Imam Ramli
berpendapat bahawa disunatkan memejamkan mata ketika solat jika di hadapannya
(tempat solat) terdapat dinding yang berhias atau apa-apa sahaja yang dapat mengganggu
fikirannya, malah memejamkan mata menjadi wajib jika di hadapannya terdapat
perkara-perkara yang haram dipandang.
Kesimpulannya, jika dengan memejamkan
mata ketika solat dapat menghadirkan khusyuk di dalam solat, maka itu lebih
baik dilakukan. Apatah lagi jika di hadapan orang yang solat terdapat sesuatu
yang menganggu tumpuannya seperti corak pada sejadah atau dinding.
No comments:
Post a Comment